Έως και 10.000 τόνοι μελιού ετησίως θα χάνονται από την ελληνική παραγωγή τα επόμενα 30 χρόνια εξαιτίας των μεγάλων πυρκαγιών στην Εύβοια, ενώ τα πράγματα για τον μελισσοκομικό κλάδο θα επιδεινωθούν ακόμα περισσότερο λόγω των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με τον Federico Facchin, σύμβουλο πολιτικής και ειδικό επί του μελιού της COPA-COGECA.
Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ, το 2019 η παραγωγή μελιού στην Ελλάδα ανήλθε σε 22.000 τόνους, το 70% των οποίων αφορούσαν σε μέλι πεύκου. Με δεδομένη την μεγάλη οικολογική καταστροφή στην περιοχή της Εύβοιας, και με βάση τα στοιχεία αναγέννησης ενός πευκοδάσους (περίπου 30 χρόνια) η απώλεια παραγωγής τα επόμενα χρόνια θεωρείται δεδομένη.
Μάλιστα ο Facchin προειδοποιεί ότι μία τέτοια απώλεια μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη νοθεία μελιού με ποσότητες προερχόμενες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Αν χάσουμε μια τέτοια ποσότητα μελιού, αλλά οι καταναλωτές συνεχίζουν να ζητούν και να ψάχνουν στα ράφια μέλι, τότε η αναπόφευκτη συνέπεια αυτού θα είναι μία αύξηση των εισαγωγών μελιού στην ΕΕ», εξήγησε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι το κόστος παραγωγής μελιού εντός της ΕΕ κυμαίνεται μεταξύ 3,8 και 4 ευρώ το κιλό, ενώ το εισαγόμενο μέλι μπορεί να κοστίζει ακόμα και 1,45 ευρώ το κιλό, λόγω νοθείας με φθηνό σιρόπι ζάχαρης, μία τιμή που οι Ευρωπαίοι μελισσοκόμοι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν.
Επιπλέον, ο κος Facchin τάσσεται υπέρ της επανεξέτασης της σήμανσης για την προέλευση του μελιού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η τρέχουσα κοινοτική οδηγία ορίζει απλώς ότι το μέλι πρέπει να έχει σήμανση προέλευσης «ΕΕ», «Εκτός ΕΕ» ή ενός μίγματος των δύο.
Όπως σχολιάζει, «μπορώ να βάλω 1% μέλι από μια χώρα της ΕΕ και να το αναμείξω με 99% από μία τρίτη χώρα, όμως στην ετικέτα θα δείτε μόνο προέλευση “ΕΕ και εκτός ΕΕ”». Προτείνει ακόμα να υπάρχει σαφής σήμανση της χώρας προέλευσης του μελιού, προκειμένου να στηριχθούν οι παραγωγοί. «Μία σαφής, απλή και αποδοτική σήμανση προέλευσης θα βοηθήσει την εσωτερική αγορά και την παραγωγή μελιού της ΕΕ, δίνοντας παράλληλα στους καταναλωτές τις πληροφορίες που ζητούν», υπογράμμισε