Αύξηση στις ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ online έχει φτάσει πλέον στο 25%, έναντι ενός πολύ χαμηλού ποσοστού 1-2% το 2019. Επίσης, 4 στους 10 χρήστες διαδικτύου παραγγέλνουν πλέον online την κατηγορία food-delivery, η οποία έχει ξεπεράσει συνολικά ως αγορά τα 500 εκατ. ευρώ το 2020. Οι e-πωλήσεις έχουν ξεπεράσει το 2020 τα 100 εκατ ευρώ, υπερδιπλασιάζοντας την αγοραστική τους δύναμη σε σχέση με τα τα 46,7 εκατ. ευρώ. το 2019.
Σύμφωνα με την έρευνα, βασικός λόγος αύξησης των ηλεκτρονικών αγορών αποτελεί ασφάλεια από τον κορονοϊό σε ποσοστό 40% και ακολουθεί η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%. Εν τω μεταξύ τα αποτελέσματα έδειξαν πως ένας στους τέσσερις καταναλωτές δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.
Από τους πιστούς καταναλωτές των ηλεκτρονικών αγορών, ωστόσο, σημαντικό εύρημα αποτελεί το γεγονός πως αν και οι ηλεκτρονικές αγορές αυξήθηκαν λόγω της πανδημίας, η ευκολία (71%) και η ταχύτητα (63%) αποτελούν τους κύριους λόγους διατήρησής αυτής της αγοραστικής συνήθειας.
Τέλος, η πιστότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων αγγίζει το 66% όταν υπάρχει και φυσικό κατάστημα της επιχείρησης, κάτι που δείχνει τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές στην αξιοπιστία του φυσικού καταστήματος. Μάλιστα μόλις το 11% θα επέλεγε ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς τροφίμων που δεν συναντάται εύκολα σε αγορές άλλων αγαθών. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι στη δεύτερη θέση επιλογής σημείου αγοράς βρίσκεται με ποσοστό 21% η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πολλά καταστήματα τροφίμων, όπως είναι το e-food και το box. Το νέο αυτό μοντέλο αγορών που εμφανίστηκε μόλις την προηγούμενη άνοιξη στην αγορά έχει κερδίσει ήδη σημαντικό έδαφος.
Οι παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι χρήστες να κάνουν τις αγορές τους
Δωρεάν αποστολή προϊόντων 73%.
Ποιότητα φρέσκων προϊόντων 71%
Ταχύτητα παράδοσης 69%
Τιμή προϊόντος 69%
Ευκολία χρήσης site / mobile app 69%.
Παραλαβή από το κατάστημα 38%
Παρακολούθηση παραγγελίας, 43%